|
Last
updated
13 Dec 2009 10:10:02
Varför
så svår flygmacka?
Av
Jörgen Städje
Hur svårt kan det vara att bara göra en simpel smörgås?
Jörgen Städje filosoferar över det enkla i en
flygtillvaro.
Här på Teknik360 debatterar vi ständigt miljön runt omkring oss och hur
den ska kunna göras renare och bättre. Men ingen verkar ha funderat på
miljön inuti oss, eller närmare bestämt, miljön i magen.
Jag satt
på flyget nyligen och British Airways hade i sin nåder beslutat att dela
ut smörgåsar och inte sälja dem. Det var en ost- och skinksmörgås.
Trodde jag, ända tills jag läste innehållet. Hur kan en smörgås
innehålla så här mycket?
arom
citronsyra, E330, surhetsreglerande
medel
delvis härdat fett
dextros
fläskprotein
havreflingor
jäst
jästextrakt
kalciumstearoyllaktylat, E482, emulgator
kaliumcitrater, E322, antoxidationsmedel
kryddextrakt
kryddor
lagerblad
lök
lökpulver
maltodextrin
modifierad majsstärkelse
mono- och diglycerider av fettsyror, E471, emulgator
mono- och diglyceriders diacetylvinsyraestrar, E472e, emulgator
natrium-, kalium- eller kalciumpolyfosfat, E452, stabiliseringsmedel
natriumaskorbat, E301, antioxidationsmedel
natriumnitrit, E250, konserveringsmedel
ostkräm
potatisstärkelse
rök
salt
skinka
smakämne
socker
sojamjöl
sorbinsyra, E200, konserveringsmedel
sulfit
svamp
torrmjölkskomponenter
vasslepulver
vatten
vegetabilisk olja
vetegluten
vetekli
vetemjöl
vitlök
xantangummi, E415, förtjockningsmedel
örter
43 ingredienser! Jag är normalt inte
den som klagar över tillsatser, eller bråkar om lite radiostrålning, men
det här var att gå för långt. Om jag kunde fatta varför det ska vara
xantangummi i allt från glass till tandkräm numera? Och det där eländiga
vasslepulvret hittar man överallt numera, i glass, bröd, ja det sprider
sig som en löpeld. Och alla hemliga ingredienser, som arom, rök,
torrmjölkskomponenter och örter, vad kan det vara?
(Vasslepulver finns i alla glassar
på Konsum numera, plus en del annat man inte vill ha, som just
xantangummi. Jag tillskrev Konsum och frågade om de inte hade någon
RIKTIG glass, som bara ska beså av äggulor, socker, grädde och
exempelvis vanilj. Svaret var NEJ. Tala om för mig varför man ska behöva
ha konserveringsmedel i frusen glass?)
Det finns några helt grundläggande
råvaror med i listan, som vetemjöl, vatten, jäst och salt, men det är
ungefär allt man behöver för att göra bröd. Och för att göra skinka
behöver man bara skinka, även om det kan vara idé att koka den i lite
salt.
British Airways skryter i sin
ombordtidning om allt miljövänligt de gör och hur de underlättar för
sina kunder, och sen träffas man av den här smörgåsen, som en bomb från
klar himmel.
Det verkar inte som om debatten om
underliga livsmedelstillsatser varit aktiv nog, när eländet bara
fortsätter.
Vad säger SAS? Försöker ni också
trycka i era kunder sånt här?
__________________________________
Äntligen
svar: Därför är flygmackan svår
Av
Jörgen Städje
Varför ska det vara så svårt att bara göra en simpel
smörgås? Jörgen Städje har undrat länge. Nu förklarar British Airways.
För en tid sedan skrev
undertecknad en artikel härstädes om en nästan obegripligt konstgjord
smörgås jag drabbats av på flyget mellan London och Stockholm. Det var
inte så att den smakade illa, men vid en närmare betraktan av
innehållsförteckningen slogs jag av misstankar om att något var
allvarligt fel.
Det var miljön i magen jag oroade
mig för.
En försigkommen läsare vid namn Per
Karlsson reagerade och skickade innehållsförteckningen i ett brev till
British Airways kundtjänst och frågade varför det måste vara så och om
det inte vore hälsosammare att simma över Engelska kanalen nästa gång?
Sent omsider fick han svar (min översättning):
__________________________________
Från: BA Kundtjänst
Ämne: Ert svar från BA Kundtjänst
Bäste herr Karlsson
Tack för att ni velat delge oss era
synpunkter på de förändringar vi gjort på vår ombordservice.
Naturligtvis förstår jag er oro och jag vet att British Airways arbetar
för hållbarhet, även när det gäller mat. Men ni måste förstå att man
ibland kan införa en förändring omedelbart, medan det i andra fall kan
ta längre tid.
British Airways har som så många
andra flygbolag påverkats av de nuvarande ekonomiska förändringarna och
har vidtagit åtgärder tvärs igenom företaget för att säkerställa att vi
överlever den ekonomiska nedgången. Efter att ha tagit del av kundernas
åsikter har vi förstått att förväntningarna på oss som flygbolag också
har förändrats.
Det är viktigt att man balanserar
förväntningarna mot de kostnadsbesparingar vi gjort, där det är rimligt
att göra så. På så sätt förblir företaget konkurrenskraftigt och
bärkraftigt även i framtiden. Vi har koncentrerat oss på att eliminera
kostnader inom områden med inget eller litet genomslag för kunden, och
inom sådana områden där kunderna har berättat för oss att vårt nuvarande
erbjudande har liten eller ingen inverkan på flygupplevelsen.
Vi anser att det är viktigt att
bibehålla den höga standard som vi är så stolta över. Dessutom vill vi
även fortsättningsvis erbjuda ett värde för pengarna, eftersom det är en
del av vår strävan att vara ett flygbolag med full service. Detta
innebär att vi ständigt måste kunna leverera en service i världsklass.
Du kan vara säker på att de förändringar vi gjort inte kommer att
försämra något av detta. Din kundupplevelse kommer alltid att ha högsta
prioritet för oss. Jag vill därför försäkra att jag fört ditt klagomål
vidare. Det är klagomål som dina som hjälper oss att bli bättre.
Tack för att du tog dig tid at
kontakta oss. Vi inser att företaget existerar på en allt mer
konkurrensutsatt marknad och hoppas att du kommer att välja Britsih
Airways även i fortsättningen
Med vänlig hälsning
Anette Harasimowitsch
British Airways Kundtjänst
__________________________________
Det här var ett avancerat exempel på
så kallat Corporate Bullshit. I princip hävdar BA att det inte går att
ändra på smörgåsarna bara så där omedelbart eftersom de är ett
konkurrensutsatt företag och för att de påverkas av den ekonomiska
svackan. Nyligen skar BA ned 1700 jobb och lider nu av
mångmiljardförluster.
Förmodligen är mackor med
femtifjutton konserveringsmedel och konsistensgivare några ören
billigare än riktiga mackor med riktigt smör och outspädd skinka.
SAS svarade inte på min fråga i
förra artikeln, så jag vill fråga igen: Försöker ni också trycka i era
kunder sånt här?
|
|